Økonomisk rapport: kommunens innkjøp

Varer og tjenester. De siste årene har kommunen brukt nesten 70 mill. kroner i året på kjøp av varer og tjenester. Sommeren 2017 ansatte kommunen en “controller” på økonomi-avdelinga. 2 år etter at funksjonen ble opprettet har trenden mht. utgifter på innkjøp fortsatt ikke snudd. Kommunen må få bedre rutiner for kjøp av varer og tjenester og det bør utarbeides en strategiplan for innkjøp. Hvorfor? Fordi innkjøpene utgjør en stor del av kommunens budsjett!

Planer for innkjøp. Innkjøp må koordineres på tvers av avdelinger, det må lages gode rammeavtaler og det må utarbeides planer for innkjøp på hvert ansvarsområde for å få bedre priser på større kvantum. Det må innarbeides rutiner for kontroll av kommunens innkjøpsavtaler, slik at disse følges opp og reforhandles ved behov. Alt av innkjøp over en viss sum må godkjennes før de utføres.

Kjøp av varer og tjenester

Utgiftene til kjøp av varer og tjenester har økt med 11 millioner kroner siden 2015!

Brøyting. Siden 2015, etter et par år med svak reduksjon i utgiftene, har brøytekostnadene økt med 2,4 millioner kroner på 3 år. Når kommunen lyser ut neste anbudsrunde må det forsikres om at skuldersesongene tas med. Kommunen må heller ikke havne i en slik situasjon som med Werner Eriksen, hvor kommunen fikk en ekstraregning på over 500.000 kroner som en følge av slett arbeid med anbudsdokumentene.

Snøbrøytingsavtaler

Etter en god utvikling fram til 2015 har brøyteutgiftene økt med 70% siden 2015.