I dagens samfunn er dataspill, tv og mobil blitt en stor del av fritiden til de fleste unge, til og med ned i førsteklasse- og barnehagealderen. Dette er en stor årsak til hvorfor ikke like mange barn og unge er i fysisk aktivitet på fritiden, slik det var før.
Fysisk aktivitet er viktig for helsa, også mentalt. Konsentrasjonen øker dersom en er fysisk aktiv. Vi blir mer oppmerksomme, husker bedre og blir mer sosiale. Studier viser dessuten at fysisk og mental helse henger sammen og går hånd i hånd. Regelmessig fysisk aktivitet demper også psykiske lidelser som angst og depresjon, og fungerer i enkelte tilfeller like bra som medikamentell behandling (Helsedirektoratet, 2017).
Å satse på fysisk aktivitet i skolen kan være en god motivasjonsfaktor for elever. Det er også med på å øke trivselen blant elevene. De fleste fag på skolen er teoretisk, noe mange elever syntes blir fort kjedelig og demotiverende. Et lite avbrekk hver dag med organisert fysisk aktivitet, vil kunne være med på å gjøre skolehverdagen bedre. Den må være enkel å organisere, være lite konkurransepreget og gi positive erfaringer.
Gjennom fysisk aktivitet vil barn kunne lære seg gode holdninger, samarbeid og fair-play, samt å utvikle egne ferdigheter og oppleve mestring. Mestringsfølelsen opplever mange å ta med seg til skolebenken, slik at motivasjonen øker også her. Spesielt urolige gutter vil ha godt av fysisk aktivitet slik at de har enklere for å konsentrere seg i timene.
Mellom 20-30 minutter fysisk aktivitet på skolen hver dag vil kunne føre til mye mer enn bare bedre kondisjon - også økt trivsel!