Politikerne bør kunne stole på at kommunedirektørens forslag til besparelser og kommunestyrets påfølgende budsjettvedtak gir reell økonomisk effekt i form av reduserte kostnader.
TLP tok dette opp i kommunestyret i februar 2020 (se videoen). Kommunedirektøren sa at hun ikke hadde noen synspunkter på det og mente det var urimelige påstander. La oss se på noen eksempler fra årets budsjettvedtak (2020):
Eksempel 1: På anbefaling fra kommunedirektøren vedtok kommunestyret å satse på digitalisering og bevilget en nøktern økning på 220.000 kroner til formålet.
Resultat: Budsjettet til programvarer og digitalisering økte med 1 mill. kroner. Nesten fem ganger mer enn hva kommunestyret bevilget.
Eksempel 2: Kommunestyret økte ikke bevilgningen til juridiske tjenester.
Resultat: Bevilgningen til juridiske tjenester er mer enn doblet sammenliknet med 2019.
Eksempel 3: Kommunedirektøren anbefalte “en reduksjon av midler til kompetanseheving i 2020”. Kommunestyret fulgte anbefalingen og reduserte utgiftene med 100.000 kroner.
Resultat: Utgiftene til kurs og kompetanseheving økte sammenliknet med budsjett 2019.
Eksempel 4: Kommunestyret fulgte kommunedirektørens anbefaling og reduserte bemanningen i skolefritidsordningen pga. færre barn. Bemanningen ble redusert med en 50 % stilling.
Resultat: Lønnsutgiftene økte i budsjettet til skolefritidsordningen sammenliknet med 2019.
Eksempel 5: Kommunedirektøren anbefalte å holde en stilling vakant på Samisk språksenter i deler av 2020, slik at kommunen sparer penger til lønnsutgifter på språksenteret. Kommunestyret fulgte rådmannens anbefaling.
Resultat: Lønnsutgiftene i budsjettet til språksenteret økte med omtrent en 30 % stilling sammenliknet med 2019.
Eksempel 6: På anbefaling fra administrasjonen valgte kommunestyret å redusere felleskostnadene på rådhuset.
Resultat: Felleskostnadene på rådhuset økte med 170.000 kroner selv om kommunestyret vedtok å redusere kostnadene.
Eksempel 7: Kommunestyret budsjetterte ikke med mer penger til reise og opphold i 2020.
Resultat: Budsjettet til reise og opphold har økt med over en halv millioner kroner sammenliknet med 2019. At utgifter til et bestemt formål økes dramatisk uten at kommunestyret involveres i prosessen, kan ikke være innenfor administrasjonens fullmakter.
Konklusjon: Kommunestyret forledes til å tro at de reduserer utgiftene i budsjettet. På flere områder skjer det motsatte; budsjettet vokser. Flere av budsjettpostene økes av administrasjonen før politikerne involveres. Deretter anbefaler kommunedirektøren politikerne om å redusere de samme postene, men ikke like mye som administrasjonen allerede har justert dem opp. Dette er tilnærmet umulig å finne ut av for politikerne.
Som en kuriositet er det verdt å nevne at de eneste viktige forskjellene mellom kommunedirektørens anbefaling til budsjett og AP/SP/SV sitt budsjett, er hvorvidt varmebassenget og Børselv skole skal legges ned eller ikke. Ellers var budsjettene nærmest helt like. Dermed styres kommunen mer eller mindre etter kommunedirektørens egen anbefaling for budsjett 2020. Per 31. mars var resultatet 6,5 millioner kroner i minus.