OPPDATERT 21.03.2020: ORDFØREREN TILLOT IKKE AT SPØRSMÅLENE BLE TATT OPP I FORMANNSKAPET, OG HELLER IKKE PÅ NESTE FORMANNSKAPSMØTE 26.03.2020.
I et samarbeid mellom flere partier er det stilt spørsmål om forhold som kommunedirektøren ikke har tatt hensyn til i sitt mangelfulle saksfremlegg om “brøyting i kommunal regi”. Det fremkommer av saksfremlegget og oppsatt kalkyle (se bildet) at kommunen ikke vil spare noe på å utføre brøytingen på egenhånd. Når det i tillegg er mange budsjettposter som ikke er tatt hensyn til er det åpenbart at dette vil koste mer enn å kjøpe tjenesten. Se vedlagt kalkyle. Trykk på oversikten for å forstørre.
Opplisting av nødvendig utstyr til hjullastere for å utføre snøbrøyting, som det ikke er regnet kostnader på i kommunedirektørens saksfremlegg:
2 x Brøyteskjær
2 x Snøskuffe
2 x Vinterdekk / Piggdekk
2 x Sett med kjettinger
2 x Ekstra arbeidslys
I tillegg kommer kostnader til slitestål for skuffer og skjær. Hvor mye ekstra vil alt dette koste?
For å utføre nødvendig periodisk vedlikehold er det også nødvendig å ha tilgang på verkstedhall og kompetent personell. Hvor mye koster det å leie/bygge egen verkstedhall, og er det planlagt å ansette flere personer til å utføre dette arbeidet?
Med hensyn til å benytte hjullasterne til sommervedlikehold vil dette også medføre investeringer på spesialutstyr til maskinene, det være seg høvelutstyr, børsteutstyr etc. Hvor mye ekstra vil dette koste? Og hvordan vil effektiviteten til mannskapet utnyttes best mulig da brøyting er en oppgave kommunen kun har bruk for i perioder av året. Slike oppgaver er lite hensiktsmessig for en liten kommune å løse på egenhånd, da effektiviteten av naturlige årsaker vil reduseres.
For vedlikehold av kommunale grusveier er veihøvel og gravemaskin mer egnet enn hjullastere. Hvor mye vil det koste kommunen å leie inn entreprenører for å utføre arbeid kommunen selv ikke kan utføre med eget utstyr?
Som det også har fremkommet fra en samlet bransje med høy fagkompetanse, så er det best å utføre brøyting av veier med brøytebil, ikke hjullastere.
For å frakte snø bort i fra sentrumsområder og veikryss er det nødvendig med lastebiler. Hvordan planlegger kommunen at kun to hjullastere skal utføre dette arbeidet?
Hvor mange av kommunens ansatte i teknisk sektor må kjøre opp til gyldig førerkort, og hvor mye vil dette koste?
Det er planlagt å ansette kun to mennesker til å utføre dette arbeidet, resten skal utføres av ledige ressurser på teknisk drift. Er det per dags dato ledige ressurser på teknisk drift?
Har kommunen steder å dumpe all snømassen?
Er det allerede inngått bindende avtaler om leasing av hjullastere?
Er det allerede foretatt ansettelser av kompetent personell?
Hvor mye vil de nevnte kostnadene utgjøre totalt?
Dette er spørsmål Tverrpolitisk liste i Porsanger (TLP) og Porsanger Høyre vil stille ordføreren og kommunedirektøren i dagens formannskapsmøte kl. 14:00. Anledningen for spørsmålene er at kommunedirektøren skal komme tilbake med total kostnadsramme for vedtaket senere i 2020.
Vi frykter at det vil være for sent når ordføreren trenerer denne saken, og at kommunestyret dermed blir gjort til gisler av eget vedtak pga. en avgjørelse i desember som er fundert på et lite tilfredsstillende kunnskapsgrunnlag. Om det viser seg at det allerede er ansatt personell og skrevet under avtaler på leasing av to hjullastere, må kommunestyret nødvendigvis følge opp med mer penger for å kunne løse oppgavene. Dermed kan kommunen ha endt opp i en situasjon det er for sent å komme ut av.