Send oss flere forslag til skuterløyper!

Det er fortsatt mulig å komme med innspill til skuterløyper! Send oss kartanvisninger med nye løypeforslag og vi vil fremme disse i formannskapet og/eller kommunestyret!

Eksempel 1: Kartanvisninger.

Natur- og ressursforvaltningutvalget (NRFU) skal fortsette arbeidet med skuterløypeforskriften slik at kommunestyret kan vedta flere løyper i neste runde.

Se bildene som eksempler på løypeforslag dere kan sende til oss. For å forstørre; trykk på bildet.

Forslag med kartanvisninger kan sendes til post@tlip.no

Eksempel 2: Løypeforslag “Gåradak til Igeldas”.


Corona-året sparte kommunen for penger

Utgiftene til kurs-, reise- og oppholdsutgifter har gått kraftig ned i Corona-året 2020. Det viser kommunens regnskaper. Totalt brukte Porsanger kommune hele 2,2 mill. kroner mindre på dette i 2020 sammenliknet med gjennomsnittet for de tre foregående årene (2017-2019).

Hadde Porsanger kommune beholdt kurs- og reiseutgiftene på samme nivå som i 2013 ville det spart kommunen for nesten 10 mill. kroner. Det utgjør halvparten av hele kommunens underskudd!

Hadde Porsanger kommune beholdt kurs- og reiseutgiftene på samme nivå som i 2013 ville det spart kommunen for nesten 10 mill. kroner. Det utgjør halvparten av hele kommunens underskudd!

Siden Valget 2015 og ansettelsen av ny kommunedirektør i 2016 har utgiftene til kurs, reise og opphold skutt i været. Ny teknologi og ikke minst erfaringene fra det siste året viser at det er mulig å løse dette på andre og billigere måter. Vi håper kommunen ser dette potensialet for å spare penger.

TLP har i mange år foreslått å redusere kurs-, reise- og oppholdsutgiftene. Det var først når verden ble truffet av en pandemi at det viser seg å gå an. Vi får håpe at det i fremtiden viser seg at den røde kurven følger den blåe kurven. Det vil spare kommunen for et par millioner kroner i året!


Mangelfullt brøytevedtak

OPPDATERT 21.03.2020: ORDFØREREN TILLOT IKKE AT SPØRSMÅLENE BLE TATT OPP I FORMANNSKAPET, OG HELLER IKKE PÅ NESTE FORMANNSKAPSMØTE 26.03.2020.

I et samarbeid mellom flere partier er det stilt spørsmål om forhold som kommunedirektøren ikke har tatt hensyn til i sitt mangelfulle saksfremlegg om “brøyting i kommunal regi”. Det fremkommer av saksfremlegget og oppsatt kalkyle (se bildet) at kommunen ikke vil spare noe på å utføre brøytingen på egenhånd. Når det i tillegg er mange budsjettposter som ikke er tatt hensyn til er det åpenbart at dette vil koste mer enn å kjøpe tjenesten. Se vedlagt kalkyle. Trykk på oversikten for å forstørre.

Kalkylen viser at kommunen ikke vil spare penger på å brøyte i egen regi. Fortsatt er det mange utgifter som ikke er med i denne kalkylen, noe som bekrefter at det faktisk vil bli dyrere.

Opplisting av nødvendig utstyr til hjullastere for å utføre snøbrøyting, som det ikke er regnet kostnader på i kommunedirektørens saksfremlegg:

  • 2 x Brøyteskjær

  • 2 x Snøskuffe

  • 2 x Vinterdekk / Piggdekk

  • 2 x Sett med kjettinger

  • 2 x Ekstra arbeidslys

I tillegg kommer kostnader til slitestål for skuffer og skjær. Hvor mye ekstra vil alt dette koste?

For å utføre nødvendig periodisk vedlikehold er det også nødvendig å ha tilgang på verkstedhall og kompetent personell. Hvor mye koster det å leie/bygge egen verkstedhall, og er det planlagt å ansette flere personer til å utføre dette arbeidet?

Med hensyn til å benytte hjullasterne til sommervedlikehold vil dette også medføre investeringer på spesialutstyr til maskinene, det være seg høvelutstyr, børsteutstyr etc. Hvor mye ekstra vil dette koste? Og hvordan vil effektiviteten til mannskapet utnyttes best mulig da brøyting er en oppgave kommunen kun har bruk for i perioder av året. Slike oppgaver er lite hensiktsmessig for en liten kommune å løse på egenhånd, da effektiviteten av naturlige årsaker vil reduseres.

For vedlikehold av kommunale grusveier er veihøvel og gravemaskin mer egnet enn hjullastere. Hvor mye vil det koste kommunen å leie inn entreprenører for å utføre arbeid kommunen selv ikke kan utføre med eget utstyr?

Som det også har fremkommet fra en samlet bransje med høy fagkompetanse, så er det best å utføre brøyting av veier med brøytebil, ikke hjullastere.

For å frakte snø bort i fra sentrumsområder og veikryss er det nødvendig med lastebiler. Hvordan planlegger kommunen at kun to hjullastere skal utføre dette arbeidet?

Hvor mange av kommunens ansatte i teknisk sektor må kjøre opp til gyldig førerkort, og hvor mye vil dette koste?

Det er planlagt å ansette kun to mennesker til å utføre dette arbeidet, resten skal utføres av ledige ressurser på teknisk drift. Er det per dags dato ledige ressurser på teknisk drift?

Har kommunen steder å dumpe all snømassen?

Er det allerede inngått bindende avtaler om leasing av hjullastere?

Er det allerede foretatt ansettelser av kompetent personell?

Hvor mye vil de nevnte kostnadene utgjøre totalt?

Dette er spørsmål Tverrpolitisk liste i Porsanger (TLP) og Porsanger Høyre vil stille ordføreren og kommunedirektøren i dagens formannskapsmøte kl. 14:00. Anledningen for spørsmålene er at kommunedirektøren skal komme tilbake med total kostnadsramme for vedtaket senere i 2020.

Vi frykter at det vil være for sent når ordføreren trenerer denne saken, og at kommunestyret dermed blir gjort til gisler av eget vedtak pga. en avgjørelse i desember som er fundert på et lite tilfredsstillende kunnskapsgrunnlag. Om det viser seg at det allerede er ansatt personell og skrevet under avtaler på leasing av to hjullastere, må kommunestyret nødvendigvis følge opp med mer penger for å kunne løse oppgavene. Dermed kan kommunen ha endt opp i en situasjon det er for sent å komme ut av.


 


Spleis på bredbånd til Brenna!

Helge Olaussen vippset kommunen 183.700 kr.

Helge Olaussen vippset kommunen 183.700 kr.

Helge Olaussen (TLP) vippset 183.700 kroner til kommunen for å dekke kommunens egenandel for finansieringen av bredbånd til Brenna - Styrnes. Nå har Brenna Bygdelag opprettet en spleis i et forsøk på å samle inn disse pengene.

Det var under kommunestyrets behandling av saken at en oppgitt Helge bruste ut med ideen om at “det er jo bare å vippse disse pengene!”. Formiddagen etter ble ord til handling. Problemet var bare at kommunen ikke tok i mot Vipps, så etter litt knoting med å finne rett kontonummer endte Helge med å overføre pengene til feil konto!

Svetten tok han, livredd for at pengene ville ende i det store sluket blant resten av millionene som ikke finnes. Etter noen telefonsamtaler hit og dit ble pengene heldigvis funnet og trygt plassert i et bundet fond. Dermed har Helge sitt eget bundne fond i kommunen, ikke et hedgefond, men et Helgefond til gode formål.

I ettertid har ordføreren fått med seg Helges stunt og alt oppstyret rundt Helgefondet. På grunn av all oppmerksomheten rundt saken har hun garantert for at kommunen vil spleise 100.000 kroner. Likevel gjenstår det en god del høvdinger før vi er i mål.

Per nå er det samlet inn ca. 60.000 kroner! Gi ditt bidrag du også i ekte sosialkapitalistisk ånd.

Forøvrig kan du se debatten om saken i kommunestyret her: